Plán práce školní družiny

SPOLEČENSKOVĚDNÍ OBLAST

CÍL:    Vytváření a upevňování základních dovedností a návyků společenského chování.

            Pěstování hygienických návyků a postupné vytváření morálních představ.

 

Období

Činnost

Metody práce

Září

Říjen

Listopad

 

 

 

 

 

 

  • Seznámení se školní družinou
  • Vytváření hygienických a společenských návyků
  • Výchova k samostatnosti a sebeobsluze
  • Udržování pořádku ve svém okolí
  • Šetření vlastních a družinových věcí
  • Utváření vztahů mezi dětmi
  • Odstraňování brutality, sobectví
  • Seznamujeme děti s hlavními zásadami zdravého životního stylu

 

  • Vytváříme pohodové, bezpečné a podnětné prostředí, které napomáhá k relaxaci, odpočinku a seberealizaci dětí před a po skončení vyučování

 

 

 

  • Vedeme žáky k toleranci a ohleduplnosti, zodpovědnosti vůči sobě i druhým

 

  • Podporujeme a vedeme děti k četbě – návštěva městské knihovny

 

 

 

 

 

  • Návštěva dopravního hřiště

 

 

 

  • Vedeme žáky k všestranné, účinné a otevřené komunikaci

Prosinec

Leden

Únor

 

 

 

  • Projev lásky a úcty k nejbližším i ostatním lidem
  • Udržování lidových tradic
  • Bezpečnost při zimních sportech

 

Březen

Duben

Květen

 

 

 

 

  • Kázeň při všech činnostech
  • Správný vztah dětí k mateřskému jazyku,
    ke knize
  • Dodržování dopravních předpisů pro chodce, poznávání dopravních značek

 

 

Červen

  • Bezpečné chování při sportování
  • Ochrana zdraví a života
  • Nebezpečí při koupání
  • Nebezpečí a škodlivost drog

 

ESTETICKO – VÝCHOVNÁ OBLAST

CÍL:    Rozvíjet schopnosti dětí a pěstovat jejich estetické cítění a vkus.

Výtvarným projevem vést děti k chápání krásy přírody a v přístupných uměleckých dílech kultivovat jejich vlastní schopnosti výtvarného  vyjadřování.

 

Období

Činnost

Metody práce

Září

Říjen

Listopad

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Spontánní dětská kresba

               ,,Co dovedu namalovat“

               ,,Zážitky z prázdnin“

               ,,Cesta do školy“

  • Sběr podzimních plodů (korále, zvířátka, závěsné ozdoby)
  • Malba draka – využití různých technik (obtisk, frotáž, zapouštění barev)
  • Obtiskování listů, dotváření tuší (panáček,zvířátka)
  • Otisky temperovými barvami – půlená jablka
  • Výtvarné zpracování – Halloween
  • Tiskátka z brambor
  • Malba a kresba dopravních prostředků

 

  • Seznamujeme děti s různými výtvarnými technikami

 

 

  • Rozvíjíme u dětí zručnost a jemnou motoriku

 

  • Podporujeme vlastní tvořivost a fantazii dětí

 

 

 

 

  • Dbáme na bezpečnost při práci (vyřezávání)

 

  • Umožňujeme dětem podílet se na výzdobě ŠD

 

 

 

  • Rozvíjíme kreativitu u dětí

 

  • Umožňujeme dětem práci ve skupině

 

  • Rozvíjíme představivost, cit pro kombinaci a míchání barev

 

  • Prezentujeme práci dětí při výzdobě ve školní družině a městské knihovně

 

 

 

  • Využíváme encyklopedie a časopisy

 

  • Pracujeme v kolektivu

 

  • Náležitě motivujeme děti k činnosti

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Využíváme plochy v okolí školy

 

 

 

Prosinec

Leden

Únor

 

 

 

 

 

  • Čert a Mikuláš – kombinované techniky
  • Vánoční náměty (kreslení, malování)
  • Novoroční přání
  • Zimní příroda, stromy, sněhuláci (různé techniky)
  • Ilustrace k pohádce, pohádkový hrdina

 

 

Březen

Duben

Květen

 

 

 

  • Malba lidské postavy (charakteristika oblečení – lékař, kominík,…)
  • Malba kvetoucích stromů a jarních květin (různé techniky)
  • Svátky jara – malování kraslic, pomlázky, velikonoční přání
  • Kresba mláďátek
  • Kresba dopravních značek a dopravních situací
  • Výroba masek a škrabošek (čarodějnice)

 

Červen

  • Kreslení na asfalt barevnými křídami
  • Kresba zážitků ze školního výletu a krajiny      u vody
  • Kresba dle fantazie – prožití prázdnin
  • Rozkvetlá louka – zapouštění barev

 

 

 

 

HUDEBNĚ - POHYBOVÁ OBLAST

CÍL:      Vypěstovat u dětí koordinovaný pohyb v daném tempu a rytmu.

            Prohloubit hudebnost dětí  pomocí poslechu hudby, zpěvu, říkadel a prostřednictvím hry na jednoduché hudební nástroje.

            Osvojit si pohybovou průpravu, která je základem pro tělesnou a hudební činnost.

Období

Činnost

Metody práce

Září

Říjen

Listopad

 

 

  • Správné držení těla
  • Nácvik pomalého, rychlého tempa
  • Dechová cvičení
  • Opakování známých písniček
  • Rozeznávání hudebních nástrojů

 

  • Rozvíjíme v dětech pohyb v daném tempu formou her, písní a jednoduchých tanečků

 

  • Umožňujeme dětem poslech hudby

 

  • Zapojujeme děti do jednoduchého doprovodu na Orffovy nástroje

 

  • Poskytujeme dětem prostor pro zpěv kolektivní i individuální

 

  • Rozvíjíme hudebnost pomocí poslechu

 

  • Rozlišujeme hudební žánry a styly

 

  • Využíváme prostoru tříd, tělocvičny i školního hřiště

 

 

 

 

Prosinec

Leden

Únor

 

 

 

 

 

  • Dětské taneční hry
  • Průpravné cviky                                 
  • Zpěv písní o zimě
  • Zpěv koled, tanečky, soutěže
  • Propojení hudební a pohybové výchovy

 

 

 

Březen

Duben

Květen

 

 

 

 

  • Správné držení těla v klidu i v pohybu
  • Zvládnutí prostorového pohybu
  • Druhy chůze, běhu, poskoků a cval.kroku
  • Základní cviky obratnosti
  • Obraty o 90°, 180°, 360°

 

Červen

  • Hry na různé náměty

            Oslavy Dne dětí

 

 

 SPORTOVNÍ OBLAST

CÍL:    Při cvičení vycházet z toho, co děti již dovedou, o co mají zájem.

            Všestranně přispívat k tělesnému a duševnímu osvěžení dětí.

            Rozvíjet u nich rychlost, obratnost,  pohotovost,chuť k soutěživosti pomocí pohybových her.

 

Období

Činnost

Metody práce

Září

Říjen

Listopad

 

 

 

 

 

 

  • Pochopení a dodržování pravidel
  • Házení a chytání míče (míčové hry)
  • Hod na pevný cíl (kuželky, kruh)
  • Hry se švihadly (přeskakování lana)
  • Cvičení obratnosti - závody družstev
  • Závody na koloběžkách
  • Bruslení
  • Pomocí kolektivních her učíme děti kázni, řádu a vzájemné pomoci

 

  • Nacvičujeme hod na cíl

 

  • Častým opakováním vedeme děti k dovednostem

 

 

  • Náplň práce aktualizujeme vzhledem k počasí

 

  • Otužujeme děti pobytem na čerstvém vzduchu

 

  • Využíváme vybavení a prostoru tělocvičny

 

 

 

 

 

 

 

  • Překonáváme projevy pohodlnosti nebo bojácnosti u některých dětí

 

 

  • Vedeme děti ke zdravé soutěživosti

 

  • Dodržujeme základní pravidla

 

 

Prosinec

Leden

Únor

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Bezpečnost na sněhu a ledu
  • Hry na sněhu
  • Sněhové stavby (sněhulák,iglú)
  • Koulování, klouzání
  • Pohybové hry v tělocvičně (přeskoky, seskoky, cvičení na žebřinách, míčové hry)
  • Soutěže v kuželkách
  • Hod na cíl

Březen

Duben

Květen

 

 

 

  • Běh, skok z místa
  • Turnaj v kopané a vybíjené
  • Šplh na tyči
  • Chůze na chůdách
  • Pohybové a závodivé hry

 

Červen

  • Míčové hry (vybíjená, fotbal)
  • Florbal

           Soutěže ke Dni dětí

 

 

 PRACOVNĚ - TECHNICKÁ OBLAST

CÍL:      Prohloubit znalosti o dříve poznaném materiálu, tj.papír.

            Seznámit děti s novými materiály (dřevo, kámen, tkanina, drát, přírodní materiály).

            Poznat odlišnosti od těchto materiálů.

            Získat základní pracovní návyky a dovednosti, které se budou dále rozvíjet.

Období

Činnost

Metody práce

Září

Říjen

Listopad

 

 

 

 

 

 

 

  • Skládání a překládání papíru, lepení, vytrhávání
  • Vystřihování podle obrysů, šablonek
  • Sběr přír.materiálů (zvířátka, koláže)
  • Práce s listy (mozaika, frotáž)
  • Výroba draka
  • Vyřezávání dýní
  • Podzimní ovoce, zelenina - modelování

 

  • Zajišťujeme různorodost materiálu

 

  • Nabízíme více námětů v daném období

 

  • Umožňujeme dětem tvořit dle vlastní fantazie

 

  • Rozvíjíme jejich cit a projev vlastní nápaditosti (originalitu)

 

 

  • Motivujeme děti formou soutěží k vyrábění a zapojení do práce

 

  • Umožňujeme dětem vyzkoušet si práci i s netradičním materiálem pro zvýšení atraktivnosti vyrábění

 

  • Učíme děti stála nové, zajímavější a složitější techniky, rozvíjíme tak jejich schopnosti a dovednosti
  • Ukazujeme pracovní postupy, pomůcky, materiály a dané výrobky

 

  • Upozorňujeme na bezpečnost a manipulaci při práci, předcházíme tak úrazům

 

  • Rozvíjíme samostatnost a individualitu dětí

 

  • Motivujeme děti k trpělivosti a vytrvalosti k dosažení jejich cíle, a to především u delších pracovních postupů

 

 

Prosinec

Leden

Únor

 

 

 

 

 

 

 

  • Navlékání korálků
  • Modelování dle fantazie
  • Stavby ze sněhu
  • Výroba vánočního dárku a novoročenek
  • Ozdoby na vánoční stromeček
  • Výroba vánočních svícnů
  • Pečení perníků
  • Výroba dárků k zápisu do 1. tříd

 

Březen

Duben

Květen

 

 

 

 

  • Jarní výzdoba oken, třídy
  • Velikonoční zvyky a tradice
  • Výroba kraslic a velikonoční dekorace - různé techniky a materiály
  • Rej čarodějnic - výroba čarodějnic, masek
  • Výroba přání, dárečků ke Dni matek

 

Červen

 

  • Stavby z přírodnin

            Šperky z různých materiálů

 

 

 PŘÍRODOVĚDNÁ A VLASTIVĚDNÁ OBLAST

CÍL:    Při přírodovědných a vlastivědných činnostech děti seznámit s přírodní a společenskou skutečností, která je obklopuje.

Děti během různých ročních období vést k pozorování změn v přírodě a všímavosti, jak tyto změny zasahují do života lidí.

 

Období

Činnost

Metody práce

Září

Říjen

Listopad

 

 

  • Vycházky do přírody
  • Městský park
  • Kaplička
  • Sběr kaštanů

 

  • Orientujeme se v ŠD, škole a okolí
  • Orientujeme se ve městě a jeho okolí
  • Určujeme světové strany
  • Vytváříme si správný vztah k přírodě
  • Poznáváme druhy stromů (listnaté a jehličnaté), druhy rostlin
  • Pozorujeme zbarvování listů
  • Upozorňujeme na nebezpečí povrchu cest a silnic (náledí, mlha)
  • Pozorujeme krásy zimní přírody
  • Pozorujeme tání sněhu
  • Život v zimě vodních živočichů a lesní zvěře

 

 

 

 

  • Určujeme první jarní květiny
  • Pozorujeme změny přírody na jaře
  • Návrat ptáků z teplých krajin
  • Rozeznáváme stromy podle vzrůstu, květu, listu
  • ZOO –  pozorujeme rodinné soužití našich i exotických zvířat
  • Získáváme informace o životě zvířat v ZOO
  • Obohacujeme znalosti didaktickými hrami

Prosinec

Leden

Únor

 

 

 

 

 

 

  • Vyprávění o zvířatech
  • Encyklopedie
  • Vycházky do okolí
  • Zahrádky, potok a jeho okolí
  • Vycházky do parku: stopy ve sněhu, pokus se sněhem (nečistoty)

 

 

 

 

 

 

Březen

Duben

Květen

 

 

 

 

 

  • Chování a projevy mláďat
  • Pokusy s klíčením luštěnin na buničině
  • Výlet do ZOO

 

 

 

 

Červen

           Přírodovědný kvíz

 

 

 PŘÍPRAVA NA VYUČOVÁNÍ

CÍL:    Pěstovat u dětí dobrou pracovní morálku, pocit zodpovědnosti, řešit uložené úkoly a obohacovat slovní zásobu.

Vést děti k samostatnosti a k aktivitě.

Vést děti ke schopnosti připravit si k práci všechny potřebné pomůcky, rozvíjet paměť, řeč, grafický projev a logické myšlení.

 

Období

Činnost

Metody práce

Září

Říjen

Listopad

 

 

 

 

  • Logické hry na rozvoj myšlení
  • Hry s matematickou představivostí
  • Vědomostní kvízy
  • Soutěže mezi třídami
  • Plnění domácích úkolů u starších ročníků

 

  • Formou didaktických her opakujeme učivo
  • Rozvíjíme slovní zásobu – vyjadřujeme se celými větami
  • Procvičujeme pojmy: dlouhý-krátký, vysoký-nízký, široký-úzký

 

Prosinec

Leden

Únor

 

 

  • Didaktické hry
  • Hádanky

 

 

 

  • Seznamujeme se s geometrickými tvary
  • Pojmenováváme je a sestavujeme do dvojic, trojic

 

Březen

Duben

Květen

 

 

 

  • Jednoduché počty
  • Stolní hry na procvičování paměti – pexesa, kvarteta, kufr, slovní fotbal
  • Omalovánky s početními příklady

 

  • Orientujeme se v číselné řadě dle věku dětí
  • Čteme z dětských časopisů
  • Soutěžíme ve skládání PUZZLE
  • Měření metrem – délka, šířka

Červen

 

 

 

 

 

 

  • Dětské časopisy

 

 

 

 

 

 

  • Vypravujeme podle obrázků
  • Čteme krátké texty pro zábavu
  • Luštíme křížovky

 

 

 

Vybíráme z fotogalerie Tábor_5.den_pekelná říše
zřizovatel školy: Město Šternberk